Vlogger Ties lanceert game Wheelie Pop

Al fietsend race je door weilanden, over wegen door de stad en zelfs over de lopende band in de smartphonefabriek. Intussen ontwijk je obstakels en probeer je appjes en telefoontjes te negeren. 

Wheelie Pop is de nieuwe game die Veilig Verkeer Nederland heeft ontwikkeld om kinderen en jongeren (10-16 jaar) te leren omgaan met de verleiding van de smartphone op de fiets. Vandaag wordt de game gelanceerd op het Rembrandtcollege in Veenendaal. De leerlingen en docenten van de eerste en tweede klas hebben in de afgelopen weken flink geoefend om de game zo goed mogelijk onder de knie te krijgen. Vandaag nemen ze het op tegen vlogger Ties die speciaal voor deze battle naar de school komt.

Speel Wheelie Pop en laat zien dat jij je smartphone kan negeren

In Wheelie Pop ga je de strijd aan met een gevaarlijke smartphonefabrikant om je vrienden te redden. Al fietsend race je door weilanden, over wegen door de stad en zelfs over de lopende band in de smartphonefabriek. Intussen ontwijk je alle obstakels die je onderweg tegenkomt en krijg je appjes of telefoontjes. De uitdaging is om dit te negeren. Zolang het je lukt om niet op de oproepjes te reageren, ga je als een speer. Maar het spel wordt steeds moeilijker. Lukt het je uiteindelijk om alle achttien levels te doorlopen, dan zijn je vrienden gered.

De game is gratis beschikbaar via Google Play en via de Appstore. Wheelie Pop is ook prima geschikt voor een uitdagende verkeersles in groep 7 of 8 van de basisschool, download daarvoor onze lesbrief.

Groter bewustzijn

Wheelie Pop is ontwikkeld om kinderen en jongeren bewuster te maken van het gevaar van smartphonegebruik tijdens het fietsen. In opdracht van de gezamenlijke provincies (IPO) is de game ontwikkeld. Hiermee wordt het bewustzijn van het gebruik van de telefoon op de fiets spelenderwijs vergroot met als doel een bijdrage te leveren aan een daadwerkelijke gedragsverandering bij jongeren. Het IPO heeft de game vooraf getest met jongeren. Het blijkt dat het spelen van de game een bijdrage levert aan een beter besef van het risico van smartphonegebruik op de fiets. Na het spelen is onderzocht of deze jongeren anders handelen tijdens het fietsen. WheeliePop zorgt er voor dat spelers minder vaak vinden dat even snel een bericht beantwoorden op de fiets best kan.

Risicogroep

De game is ontwikkeld voor jongeren tussen 10 en 16 jaar. Jongeren in deze leeftijdscategorie zijn een risicogroep. Zij zijn vaker slachtoffer in het verkeer doordat zij zich laten afleiden door hun smartphone. Hier liggen een aantal oorzaken aan ten grondslag zoals het toenemen van risicogedrag bij pubers en de invloed van vrienden die op deze leeftijd belangrijk wordt. Maar ook fietsen de middelbare scholieren langere afstanden dan basisschoolkinderen. Het is aannemelijk dat smartphone gebruik op de fiets een grote oorzaak is van de vele ongevallen. Uit onderzoek bij deze doelgroep is gebleken dat in bijna 25% van de duur van de fietsrit de smartphone wordt gebruikt, om te Snapchatten, Whatsappen en te Spotifyen. WheeliePop leert jongeren dat goed opletten in het verkeer belangrijk is en dat telefoon een afleidende factor is.